КВАЛИТЕТ ЈЕ НАШ ПРИОРИТЕТ
Пословно удружење друмског саобраћаја „Србијатранспорт“, је најстарије и најреспектабилније удружење транспортне привреде Србије. Основано је 5. децембра 1951. године и послује као добровољно и самостално удружење привредника у друмском саобраћају.
СРБИЈАТРАНСПОРТ је репрезентативно и референтно удружење друмског саобраћаја, које са својим чланицама усаглашава стандарде квалитета транспортне услуге и стратегије саобраћајног система Републике Србије. Стратешки је и референтни партнер ресорног Министарства за послове транспорта, Агенције за безбедност саобраћаја, Дирекције за железницу, научних институција, Уније послодаваца Србије и пословних удружења.
Своје деловање заснива на сталној сарадњи са превозницима, усклађивањем интереса предузећа која легално обављају делатност превоза у друмском саобраћају, корисника услуга превоза и институција, у оквиру законске регулативе. Деловање је усмерено у циљу унапређења пословања, унапређење и уређења пословног амбијента и подстицања конкурентности што представља општи друштвени интерес. Водимо континуирану борбу за развој сектора транспорта и подстичемо активности надлежних институција против сиве економије, нелојалне конкуренције, монопола и корупције.
Транспорт спаја људе и простор и приближава робу крајњим корисницима
Замислите свет без путева и кретања. Али колико год ми друмски превоз и кретање узимамо здраво за готово као свакодневну и рутинску активност, потребан је огроман глобални напор да се обезбеди квалитетан и безбедан друмски транспорт у интересу корисника услуга.
Транспорт је најважнија привредна делатност сваког друштва, као носилац и интегративни фактор свих активности привреде и друштва. Транспорт је неопходно интегрисано развијати у континуитету те је и неопходан већи значај институција и Владе Републике Србије према овој делатности.
Ми чинимо све што можемо да заштитимо и унапредимо развој друмског транспорта.
Транспорт је једна од основних компоненти јаких економија, индустрије и друштава. Путеви спајају људе а кроз историју, земље са јаким друмским саобраћајем развијају се много брже.
Друмски транспорт повезују људе и привреду са светским тржиштима и свим другим врстама превоза, што доприноси развоју привреде, трговине, запошљавање, туризам, праведнију расподелу богатства и унапређења конкурентности.
Транспорт вам омогућава да купујете производе са тржишта других земаља или других континената и да производи стигну до вас за само неколико дана.
Дакле, све што отежава пословање друмског транспорта јесте проблем за све нас. И све што помаже развоју и квалитету друмског транспорта има користи за све.
Зато је потребно развијати транспортну инфраструктуру, али и предузети све активности које помажу да се развија делатност превоза путника и ствари у друмском саобраћају.
Данашњи камиони, аутобуси, пратећи сервис и такси возила су безбеднији, ефикаснији, чистији, тиши и са вишим еколошким стандардима него икада раније. Користи се најбоља доступна технологија да би се свет кретао и да свима помогне да уживају у бољем сутра.
Квалитетна решења у српском транспорту морају да развијају услугу у општем интересу
Србијатранспорт има значајан утицај на уређење и реализацију транспортне делатности. Србијатранспорт предузима све да се развијаја и унапређује знање, спроводимо едукације и пружамо консултантске услуге. Окупљамо превознике, операторе, удружења, произвођаче возила и аутоделова, као и заинтересоване привреднике који послују у Србији и дајемо свој допринос креирању стратегије развоја и унапређивања опште мобилности путника и робе.
Ми подстичемо, промовишемо и развијамо најбоље стандарде из праксе, истражујемо трендове, искуства превозника, агенција, оператера, транспортних компанија и институција.
Наше публикације, информатори, извештаји, анализе, иницијативе и ставови су доступни за чланове удружења а у интересу су унапређења саобраћајног система Србије.
У оквиру Пословодних одбора, стручних комисија и радних тела, стручне службе креирају унутар сваког сектора друмског саобраћаја, као и са другим видовима транспорта и са корисницима услуга превоза, као регулатор квалитетних односа заинтересованих страна.
Разни скупови, семинари, догађаји и радионице Србијатранспорт организује широм Србије. Србијатранспорт активно учествује у великим међународним конгресима глобалног транспорта и изложбама.
Ми развијамо стратегија удруженог стручног заступања интереса транспортне привреде, лобирање код регулаторних тела и креирања кампања унапређења пословања, квалитетнијег и безбеднијег превоза, конкурентног и ефикаснијег транспорта.
Наше активности заступања и лобирања усмерене су на креирању позитивних промене у четири кључне области које значајно утичу на саобраћај: развоја друштвене заједнице и подизања квалитета услуга, развој економије и одрживог пословања, безбедност саобраћаја и заштите животне средине.
Ми смо на услузи нашим члановима и верни представници легалне привреде
Ми се укључујемо у сваком сегменту пословања делатности превоза путника у друмском саобраћају а у сарадњи са привредом креирамо и предлажемо решавање постојећих проблема и дефинишемо будућа решења развоја саобраћаја и друштва.
Унапређивање пословања и заштита интереса легалне привреде
Уједињена транспортна привреда може организованим приступом тржишту уз концентрацију утицаја на кориснике услуга, обезбедити значајанију позицију, повећање прихода и друге предности уз рационализацију пословања. Увођење јединствена информациона платформа и регистра друмског саобраћаја су пример уједињене снаге превозника и важно средство за елиминисање сиве економије и нелојалне конкуренције уз заштиту транспортног тржишта Србије и превозника који легално обављају своју делатност.
Придружите се раду нашег Едукативно Консултативном Центру за Саобраћај
Едукујте се и учите од најбољих српских и европских лидера у квалитету услуга и иновацијама, у алтернативним системима погона, електрична возила, бољим возачима, примени нових технологија, удружених понуда превоза, превоз као концепат сервиса, да би сте били спремни за будуће изазове и унапредите ваше пословање. Пратећи нову законску регулативу припремамо и оспособљавамо се за основну и периодичну обуку возача за сертификате Стручне Професионалне Компетенције и КОД95.
АУТОБУСКИ ПРЕВОЗ
Аутобуси су најважнији облик урбаног и руралног превоз путника широм света.
Повећање и миграције становништва, измена потреба и праваца дневне мобилности и већи значај питањима заштите животне средине мењају организацију јавног превоза путника.
Без обзира да ли у кратким или дугим дистанцама, аутобуси су један од најсигурнијих, еколошко превозно средство, највише прихваћен, приступачан и системски најуређенија превозна услуга.
Аутобуси су носиоци одрживе мобилности већ више од једног века
Превоз аутобусима на дугим и кратким растојањима
Аутобус је најчешће коришћено превозно средство превоза људи на кратким и средњим удаљеностима, у градовима, као и у већини руралних подручја. Они такође имају кључну улогу у повезивању различитих видова градског транзита других видова саобраћаја. У циљу развоја квалитетног, економски одрживог и ефикасног саобраћајног система у Србији, у оквиру Србијатранспорта формирана је Експертска радна група за градско приградски саобраћај.
Туристичке агенције креирају да се људи удобно превозе на великим раздаљинама, а омогућавају кроз туризам путницима да уживају и истражују нова места. Превоз аутобусима су често једини начин превоза за велики део грађана Србије и светске популације.
Флексибилан, брз, зелен а и чист
Уз минимална улагања, нове путеве - у градовим или широм земље - може бити успостављен превоз аутобусима. Аутобуси су најфлексибилнији, најприступачнији и веома прилагодљив облик превоза путника.
Захтевима смањења загађења животне средине, аутобуси имају најниже загађење угљен диоксидом по путнику, у односу на било који облика моторизованог транспорта.
Аутобуске флоте је потребно стално обнављати - до 10% годишње и аутобуси су водећа превозна средства у примени нових технологија и смањења емисије издувних гасова.
Друштвена одговорност
Аутобуси играју важну улогу у социјалној кохезији, помажу људима, нарочито оних са ниским стандардом и малим примањима, уз значајну улогу приступа образовању, раду и здравственој заштити.
И они су често једина опција транспорта за људе који немају возачке дозволе (не возе) или не поседују сопствена возила, имају инвалидитет или живе у удаљеним подручјима.
Кључна карика у ланцу мобилности је често аутобус који се користи до крајњег одредишта када се користе авион, воз, трамвај или брод.
Интересантне чињенице
Аутобуси чине 55% јавног превоза у Европи, преко 45% свих превоза путника у Турској, а 751 милиона путника годишње путовања у САД, а у Србији постиже учешће од преко 80%.
Индустрија аутобуса у Европи запошљава око 8 милиона људи а у Србији је у делатности превоза путника у друмском саобраћају запослено преко 23.000 радника. Више од 21 милиона људи ради директно у аутобуској привреди Кине.
Сваки посао који се реализује у делатности превоза путника аутобусима подстиче још најмање три додатна радна места у партнерским пословним делатностима.
На раздаљинама до 700 километара, аутобуски превоз има најниже трошкове по путнику у односу на било које друге врсте транспорта.
KAMИОНСКИ ПРЕВОЗ
Камиони могу ићи скоро свуда
Велики или мали, камиони су најважнији начин превоза робе
Скоро све у нашим домовима или канцеларијама је, у једном тренутку своје производње или дистрибуције, били на камиону. Друмски транспорт је неизбежан вид транспорта робе.
Већ цео век, камионски превоз је одиграо веома важну улогу у помагању земљама да се развијају и постају просперитетна, а посебно имају велики утицај у стварању праведније расподеле богатства и радних места између урбаних и руралних подручја.
Њихова флексибилност значи да произвођачи, предузећа и људи могу да послују, живе и раде готово свуда.
Интересантне чињенице
Данас друмски транспорт превоза робе у Европи обавља, у просеку, више од 80% унутрашњег обима теретног а у Србији је носилац преко 80% укупног превоза ствари.
У модерним економијама, 85% носивости друмског транспорта одвија се на удаљености 150 км или мање. Често је једини избор и за дуже релације за које други облик транспорта не би био реалан. Мање од 1% друмског теретног транспорта се реализује на раздаљинама преко 1.000км.
Друмски транспорт робе директно утиче на доста других послова - 6,5 милиона радника у ЕУ и скоро 9 милиона запослених у САД обавља послове који су посредно везани за делатност транспорта ствари друмском транспортним средствима- камионима и то не рачунајући послове у транспортрној привреди као што су послови производње возила, поправке и сервиса, малопродаје, лизинга, или осигурања, као нити милионе других послова који зависе од камиона за снабдевање и дистрибуцију робе.
Србија
У Србији је регистровано преко 3.100 привредна субјекта којима је основна делатност : превоз ствари у друмском саобраћају. Регистровано је преко 140.000 теретних возила од којих огроман број возила обавља делатност превоза терета за сопствене потребе. Преко 12.000 возила обавља делатност у међунаром саобраћају. Делатност превоза терета се усклађује са Европским препорукама, стандардима и директивама, а квалитет возних паркова, поуздано финансијско пословање превозника, коришћење модерних информационих система и праћења возила, поузданост и рефернце пословања су предуслов развоја и позиционирања на тржишту.
Поред високог квалитета услуга превозника у међународном саобраћају, Српски превозници имају значајне баријере у пословању, ограничен број дозвола са појединим државама, уз базну квоту ЦЕМТ- а од само 181.
Развој и одрживо пословање превоза терета у друмском саобраћају је предуслов развоја друштва и доброг пословног амбијента за привреду.
ЖЕЛЕЗНИЧКИ САОБРАЋАЈ У СРБИЈИ
Низак квалитет железничке инфраструктуре, застарела процедура за доделу траса и одсуство интермодалних терминала представљају велике препреке на железничком транспортном тржиште и развоју пословања српске привреде.,
Према подацима МГСИ, 2021. године железнички систем у Србији су чине пруге у укупној дужини од 3.724,46 километара, од чега су 288,67 километара двоколосечне (7,75% мреже). Укупно 1.272,69 километара пруге (34,17% мреже) је електрифицирано. У 2018. години, железничком мрежом Србије превезено је 12,3 милиона тона робе, што заједно чини више од 3,19 милијарди тонских километара. Међународни превоз чинио је око 80% те количине.
Након либерализације тржишта превоза робе у железничком саобраћају у Србији, до кога је дошло 2016. године, Комбиновани превоз је 2016. године постао први приватни превозник. Тржиште је и даље веома концентрисано: Србија карго је 2018. године имао тржишно учешће од преко 90%, а у 2019. његово учешће је било приближно 85%, да би 2021. године било 75,5%
Слика 1: Удео превоза у 2021. години
Друштва као што су Елиxир Гроуп, ЕПС – ТЕНТ, АТМ и НИС су активна у секторима који нису везани за комерцијални превоз и заинтересована су за стицање лиценце за железнички превоз да би обављали ову делатност само за сопствене потребе.
За тржиште превоза робе железницом у Србији требало би напоменути да је у последњих неколико година на њега у релативно кратком року ушло више превозника, као и да је Европска комисија у том смислу навела да „Србија наставља да остварује добар напредак у погледу отварања железничког тржишта – почетком 2019. на тржишту је пословало пет приватних предузећа за превоз робе, а почетком 2023.године дванаест.
На слици 2 је приказан број лиценцираних превозника у жел.саобраћају, уз напомену да превоз обављају само превозници који имају и сертификат о безбедности!
Слика 2: Број лиценцираних превозника
Очекује се да ће нови превозници ући на тржиште након реконструкције и обнове инфраструктуре. ИЖС наводи да будућност тржишта превоза робе у железничком саобраћају лежи у изградњи капацитета за контејнерски превоз (Батајница је једна од жељених локација). ИЖС такође подсећа да поједина друштва већ имају сопствене интермодалне терминале у Руми, Сремској Митровици, Нишу и другим местима. Тиме ће се премостити јаз између друмског и железничког саобраћаја и велики део превоза робе вратити на железницу. Та нова тражња ће, потом, бити под већим конкурентским притиском других видова саобраћаја.
Препоруке за развој тржишта превоза робе у железничком саобрачају су следеће:
- улагање у инфраструктуру: унапређење железничке инфраструктуре представља неопходан предуслов за развој делотворне конкуренције на тржишту превоза робе у железничком саобраћају, те уз неадекватан квалитет инфраструктуре, конкуренција ће увек бити
ограничена на мање конкуренте у тржишним нишама; - додела траса: постојећи систем доделе траса могао би бити модернизован уз применусофтвера за доделу траса који пружа већу флексибилност железничким превозницима;
- интелигентне оперативне процедуре: нове оперативне процедуре унапредиле би планирање саобраћаја и омогућиле значајне уштеде времена;
- ценовна либерализација и реформа накнада за коришћење железничке инфраструктуре: постепена ценовна либерализација могла би да повећа конкуренцију на домаћим трасама; наплата приступне накнаде на нивоу стварно остварених трошкова побољшала би алокациону
ефикасност; - праћење тржишта: како би се што брже утврдила постојећа и потенцијална будућа питања везана за конкуренцију, неопходно је да Комисија за заштиту конкуренције и Дирекција за железнице спроводе редовне активности праћења тржишта.
Почетком 2023. године десет приватних превозика у железничком саобраћају је формирало Пословодни одбор приватних превозника у оквиру Србијатранспорта.