- Detalji
Београд 30.08.2023.године
Поново смо иницирали измене решења у Закону о акцизама која су у складу са Директивом ЕУ 2003/96 а која се односи на то да акциза и таксе на евродизел гориво за транспортне сврхе, за легалне лиценциране превознике који комерцијално обављају јавни превоз ствари и путника у друмском саобраћају треба да буду 330евр/1.000литара.
Сматрамо да је усаглашавање законске регулативе Републике Србије од велике важности за конкурентност српске привреде и од велике важности за економски утицај на квалитет живота стандард грађана и корисника услуга. Предлог је креиран у складу са интересима привреде, производних и трговинских система, као и свих корисника услуга јавног транспорта у смислу снижавања логистичких трошкова привреде, уређења пословног амбијента, конкурентности и ефикасности услуга транспорта и мобилности.
Детаљна анализа (АПР подаци 2022.) показује да је оваква иницијатива билансно позитивна за буџет Републике Србије у износу од око 17 милиона евра/годишње,
Поред овога, анализом пословања, уочава се и указујемо на економски неодрживо пословање у сектору јавног транспорта путника. Промет сектора износи: 674.463.853 евра, а Ебитда: 36.128.686 евра, што је само 5,4% и што је апсолутно алармантно. Подаци даље указују да су трошкови бруто зарада у сектору 34,3% од укупног прихода, трошкови енергената су 33,7% од укупног прихода, уз чињеницу да директна издвајања аутобуских превозника према држави износе 35,12% од укупног оствареног годишњег прихода сектора јавног транспорта путника.
У прилогу су КЉУЧНЕ ПРЕПОРУКЕ АНАЛИЗЕ ЕФЕКАТА УСКЛАДЈИВАЊА АКЦИЗНЕ ПОЛИТИКЕ НА ДИЗЕЛ ГОРИВО У СРБИЈИ СА ПОЛИТИКОМ ЕУ Професора Др Слободана Аћимовића, редовног професора Економског факултета Универзитета у Београду.
- Detalji
за хитно доношење подзаконских аката у складу са решењима које предвиђају измене и допуне Закона о безбедности саобраћаја на путевима који је ступио на снагу 15. 09. 2023. године и молба за укључивање представника друмског транспорта у процесе израде подзаконских аката
Београд 04.10.2023.године
Неопходно је синергијом активности изменити низ подзаконских аката у циљу:
- примене решења које су предвиђене изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја,
- унапређења безбедности саобраћаја,
- квалитета обука професионалних возача,
- адекватних капацитета за обуку професионалних возача,
- оптималног искоришћења расположивих стручних ресурса за обуку професионалних возача у друмском транспорту,
- приступачности центара за обуку и процеса обуке,
- функционалног и квалитетног процеса обука професионалних возача.
Недостатак професионалних возача је изузетно велики проблем за транспортну привреду и безбедност саобраћаја, али и за кориснике транспортних услуга и том смислу је неопходна финансијска, медијска и системска подршка друмском транспорту и кандидатима за професионалне возаче.
Очекујемо позив за састанак и верујемо да ће нова решења бити у општем интересу унапређења система едукације и безбедности саобраћаја на путевима, продукције довољног броја нових и квалитетно обучених професионалних возача и развоја сектора друмског саобраћаја и привреде Републике Србије.
- Detalji
Послодавци друмског транспорта су кроз своја пословна удружења, у процесу усаглашавања припремили и на заједничком састанку усагласили закључке и предлоге у процесу јавно приватног дијалога и оперативну сарадњу представника привреде са ресорним министарством, као и заједничкој координацији иницијатива и активности према другим министарствима и институцијама, а у циљу унапређења решења и уређења пословног амбијента у сектору друмског транспорта.
Новог Министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, Горана Весића, смо обавестили о одржавању састанка а након састанка смо доствили и закључке, којима смо указали на суштинске мере које је неопходно хитно решавати и системске проблеме са предлозима за решење.
Са великим оптимизомом исчекујемо заједничку сарадњу и резултате у интересу развоја сектора друмског транспорта, превозника друмског транспорта, корисника услуга и грађана Србије.
- Detalji
Упутили смо иницијативу за доношење хитних мера за превазилажање проблема које изазива повећања цена горива. Иницијативу смо упутили Председнику Републике Србије, Председници Владе, Министру финансија, Министру грађевинарства, сабраћаја и инфраструктуре и помоћнику министра задуженом за друмски транспорт.
Цене горива су превисоке а проблеми у пословању веома велики.
У прилогу иницијативе смо навели преглед разних актуелних владиних мера појединих држава за подршку сектору друмског транспорта.
Очекујемо да ће Влада Републике Србије разумети тежак пословни положај превозника, улогу и функционалност друмског транспорта и да ће донети конкретне мере.
- Detalji
U skladu sa zaključcima Odbora direktora Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport, uputili smo dopis Predsedniku Republike Srbije, Aleksandru Vučiću, Predsednici vlade Ani Brnabić, Ministru građevinarstva saobraćaja i infrastrukture Tomislavu Momiroviću i Pomoćniku ministra za puteve, drumski saobraćaj i bezbednost saobraćaja Milanu Petroviću. u skladu sa zaključcima Odbora direktora.
- Detalji
ZAJEDNIČKA INICIJATIVA za rešavanje akutnih problema srpskih prevoznika
- Poslovng udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport“, Beograd
- Poslovnog udruženja prevoznika robe u međunarodnom drumskom saobraćaju „Međunarodni transport“, Beograd
- Udruženja za međunarodni drumski transport putnika i robe „MDT SISTEM“, Kraljevo
- Privredne komore „Međunarodni transport i logistika“, Beograd
- Poslovnog udruženja „Vojvođanin“, Novi Sad i Udruženja transportera i logističara „STIL“, Beograd
Inicirali smo formiranje posebnog stručnog tima za sistemsko i operativno rešavanje problema transporta i snabdevanja privrede i građana. Smatramo da je partnerstvo nadležnih instutucija sa privatnim sektorom u ovim uslovima poslovanja neophodno i ključno.
- Hitna izmena sistema osposobljavanja profesionalnih vozača;
- Predlažemo da se izmeni donja starosna granica za profesionalne vozače u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima;
- Zadržavanja teretnih vozila i srpske robe na graničnim prelazima i unutrašnjim carinarnicama;
- Inicijativa za korekcije fiskalne politike prema privredi i smanjenja akciza na evrodizel gorivo za komercijalnu transportnu privredu koja poseduje licencu za obavljanje javnog prevoza u drumskom saobraćaju u smislu usaglašavanja sa direktivm EU broj 2003/96/EZ
- Problem zadržavanja iste registarske oznake kod gubitka ili oštećenja registarske tablice
- Problemi u oceni tehničke ispravnosti teretnih vozila
- Problemi u sprovođenju pojedinih odredbi Zakona o prevozu tereta u drumskom saobraćaju
- Detalji
Poslovno udruženje drumskog saobraćaja Srbijatransport ukazuje na važnost inicijative privrede za usaglašavanje iznosa akcize na evrodizel gorivo za legalne prevoznike u drumskom transportu sa EU direktivom. Srbijatransport je 19.08.2021. godine predala, Ministarstvu finansija, uz prethodne konsultacije sa nadležnim Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture „Inicijativu za korekciju fiskalne politike prema privredi i smanjenja akciza za evro dizel gorivo za komercijalnu transportnu privredu koja poseduje licencu za obavljanje javnog prevoza u drumskom saobraćaju u smislu usklađivanja sa Direktivom ER br. 2003/96/E3“
Inicijativa se sastoji iz dva segmenta: 1. Obrazloženje same Inicijative za korekciju akcize za javne prevoznike i 2. Prilog, u okviru koga su urađene određene analize koje analitički potkrepljuju predloge date u Inicijativi. Kao stručna podrška tom procesu je priložena ekspertiza Prof. Dr Slobodana Aćimovića (redovnog profesora na grupi predmeta za saobraćaj, infrastrukturu i logistiku Ekonomskog fakulteta, Univerziteta u Beogradu) koje je zasnovana na analizi šireg društvenog interesa za usklađivanje akcizine politike Srbije u domenu javnog transporta sa praksom EU.
- Detalji
На крају 2020. године, осврћемо се на годину иза нас и сагледавамо пословање и проблеме транспортне привреде у Србији. Наш сектор је суочен са озбиљним и огромним изазовима, а COVID-19 је изузетно негативно утицао на наше пословање и пословни амбијент као никада до сада. Али, пандемија је такође показала важност друмског саобраћаја и важност људи који су заједно радили на решавању проблема у условима кризе.
Процењује се да је укупни негативни финансијски утицај на компаније које послују у друмском саобраћају Србије у 2020. години већи од 200 милиона евра. Времена су несумњиво тешка и ови проблеми у пословању су пренети и наставиће се и у 2021. године, али ми смо у томе заједно. Од почетка кризе, чланови Србијатранспорта су постали јачи и ближи, а изграђен је још виши ниво поверења, упркос физичкој раздвојености.
Србијатранспорт је у марту започела лобирање код Министарства грађевинарства саобраћаја и инфраструктуре, Кризног штаба за отклањање насталих и спречавање могућих штетних последица заразне болести COVID-19 по привреду и Владе Републике Србије, да сагледају и донесу секторске финансијске и нефинансијске мере подршке послодавцима друмског транспорта, дајући предност директним новчаним субвенцијама, смањењу акцизе на евродизел гориво и одлагању плаћања пореза и доприноса на зараде запослених. Порука је била јасна: ако сектор друмског транспорта жели да опстане и настави да подржава економски и социјални напредак, ове мере су неопходне.
Напорно смо радили на пружању подршке привреди и примене доношених мера током 2020. године. Гледајући у будућност, наставили смо са темпом заговарања, указујући на неопходне мере за санацију штета у сектору и унапређивање економски одрживог пословног окружења. Примарни циљеви наших напора и предлаганих мера се односе на заштиту и унапређивање конкурентности, спровођење закона, сузбијање сиве економије, дигитализацију институција, смањења такси и намета за легалне превознике, благовремено предузимање мера у циљу решавања проблема недостатка возача, усклађивање приступа професији са ЕУ стандардима и многи други предлози успостављања стандарда, измени закона и прописа.
Уз нашу одговорну сарадњу са институцијама, радимо на подршци примене напредних технологија у транспорту: дигитализацији, аутоматизацији, имплементацији вештачких интелигенција, нових интелигентних решења, применама нових технологија горива, уређивању комуналне делатности јавног превоза путника, сталној едукацији запослених и друго. Србијатранспорт ће наставити да подржава своје чланове и сектор у овим областима током наредних месеци и година.
Позитивна страна ове године била је у томе што су људи и институције из прве руке увидели колико им је потребан сектор транспорта путника и робе. Људи цене и верују нашим превозницима и нашим возачима више него икад раније. Јер је друмски транспорт био важна подршка да би људи и роба били у покрету када је свима најпотребније. Србијатранбспорт ће и у 2021. години радити како би осигурао да друмски транспорт настави да има виталну улогу у друштву за грађане и развој привреде.
Од свих нас у Србијатранспорту, желимо вам здравље, срећне празнике и успешну Нову 2021. пословну годину.
Горан Алексић