- Detalji
- Objavljeno 03 februar 2015
Zbog zastarelog sistema naplate putarine za teretna vozila Slovenija godišnje gubi između 80 i 100 miliona evra, što odgovara domaćim prevoznicima koji vrše pritisak da se dosadašnji sistem ne promeni, navodi ljubljanski dnevni list "Dnevnik".
Putarina se za privatna vozila naplaćuje preko vinjeta, a vozači koji ih nemaju se oštro kažnjavaju, dok se teretnim vozilima putarina naplaćuje na stari način, preko naplatnih rampi. To određeni broj vozača zloupotrebljava, pa se koristeći neke puteve voze i besplatno.
Slovenija ima ukupno 607 kilometara autoputeva, a teretna vozila mogu se voziti bez naplate putarina u dužini od čak 423 kilometra. U tu cifru spada kilometraža trasa na kojima nema naplatnih kućica i oni delovi autoputeva na kojima se naplatne one mogu izbeći silaskom na lokalne puteve.
List navodi mišljenja stručnjaka koji kažu da je nedopustivo da država i osam godina nakon što je uvela vinjete ne rešava "rupu u sistemu", koja teretnim prevoznicima omogućava da se voze besplatno iako teretni saobraćaj zagađuje okolinu mnogo više nego privatna vozila, pa je država tako u velikom gubitku
Kompanija DARS, koja upravlja putevima i naplatom putarina, kaže da ni modernizacija sadašnjeg rešenja, u vidu investicije vredne 60 miliona evra, neće rešiti postojeći problem, jer će naplata putarine po pređenom kilometru, o čemu razmišlja i EU, biti moguća tek uvođenjem tzv. elektronske naplate, što je stvar budućnosti. "Dnevnik" navodi da sadašnji sistem odgovara domaćim prevoznicima, ali i preduzeću koje održava sadašnji sistem naplate "ABC".
Slovenija bi trebalo da se ugleda na susednu Austriju, koja ne dopušta besplatan teretni saobraćaj jer je on jak zagađivač, a ima jeftiniju putarinu za lična vozila nego Slovenija, navodi list.
Predsednik udruženja slovenačkih prevoznika Andrej Klobasa ne misli da je sadašnje rešenje rezultat pritisaka i lobiranja već smatra da je dobro za prevoznike u unutrašnjem saobraćaju, jer se postavljanje novih naplatnih rampi samo zbog naplate putarina ne bi isplatilo ni u narednih 10 godina.