- Detalji
- Objavljeno 04 februar 2015
Komentarišući sve lošije stanje regionalnih i lokalnih puteva u FBiH i pitanje gde idu naknade koje se uplaćuju prilikom registracije vozila, iz Cesta d.d. Mostar izjavili su kako se prihodi ostvareni po osnovi naknada za puteve iz maloprodajne cene (MPC) goriva i naknada za korišćenje puteva pri registraciji motornih vozila raspoređuju po principu 40% za magistralne puteve (JP Ceste F BiH d.o.o. ), 35% za regionalne puteve (kantonalne ustanove ) i 25% za lokalne puteve i gradske ulice (nadležna opštinska/gradska tela ).
Finansiranje javnih puteva u BiH definisano je odredbama Zakona o cestama F BiH prema kome se ono vrši iz tri grupe prihoda: naknade za puteve iz maloprodajne cene goriva, naknade za korišćenje puteva pri registraciji motornih vozila, kroz kredite i donacije.
Iz Cesta d.d. napominju kako je naknada iz MPC goriva kao indirektni porez, stavljena u isti nivo sa PDV-om, akcizama i carinom kod raspodele sredstava, dok je izuzetak je napravljen kod finansiranja autoputeva i brzih puteva. Oni poručuju kako se iz gore navedenog može zaključiti da oni nemaju nikakve koristi od naknada za puteve kroz registraciju vozila, već da ukupan prihod ostvaruju na tržištu. Još ističu da je to društvo specijalizovano za održavanje magistralnih i regionalnih puteva u F BiH.
Organizacija upravljanja javnim putevima u F BiH definisana je odredbama Zakona o cestama F BiH (Službene novine F BiH br. 12/10, 16/10 i 66/13), prema kojima se upravljanje poverava sledećim upraviteljima: JP Autoceste F BiH d.o.o. za autopteve i brze puteve, JP Ceste F BiH d.o.o. za magistralne puteve, javnim kantonalnim ustanovama za regionalne puteve i opštinskim ili gradskim nadležnim organima za lokalne puteve i gradske ulice.
Upravitelji su dužni do kraja tekuće godine donijeti godišnji plan i program održavanja i zaštite, kao i program rekonstrukcije, izgradnje i obnove javnih puteva za sledeću godinu.