- Detalji
- Objavljeno 20 mart 2018
Švajcarska prilagođava propise EETS-u - Evropskoj elektronskoj naplata putarine
Švajcarski Bundesrat je 9. marta 2018. usvojio rezoluciju za uvođenje novih izmena i dopuna Pravilnika o naknadi za prevoz teških tereta (Schververkehrsabgeververnung - SVAV). Cilj je prilagoditi nacionalne propise za uvođenje Evropske elektronske službe za elektronsku putarinu. Prema zvaničnom saopštenju Bundesrata, promene koje će stupiti na snagu 1. maja omogući će plaćanje putarine u Švajcarskoj za inostrane prevoznike. Naime, u okviru EETS-a oni će moći da izaberu davaoca usluga i uređaja za servisiranje putarina i plaćaju dospele naknade švajcarskoj carinskoj upravi EZV. Osim toga, rezolucija Bundesrata predviđa brojne proceduralne promene - naknada neće biti naplaćivana za kašnjenje, a kamate i kamatne stope će se regulisati propisom Švajcarskog finansijskog odela (EFD).
Putarine u Švajcarskoj
Transportna politika koja je na snazi godinama u Švajcarskoj ima za cilj da prenese veliki deo teretnog saobraćaja sa puteva na šine. U cilju zaštite prirodnog okruženja i alpskih predela od pogubnog uticaja prekomernog saobraćaja, Švajcarska je uvela LSVA putarinu 1985. godine. Ona važi za sve kamione i prikolice sa maksimalnom dozvoljenom težinom iznad 3,5 tone. Međutim, vozila koja pređu na železničku tranzitnu rutu, kao i posebna vozila, oslobođena su ove naknade. Iznos poreza zavisi od težine, kilometraže i klase emisije. Trenutna stopa LSVA nakon povećanja početkom 2017. godine je:
- 3,10 centi po tonskom kilometru za tarifnu kategoriju 1 / vozila u emisijama 0, 1, 2 i 3 emisija,
- 2,69 centi po tonskom kilometer za tarifnu kategoriju 2 / vozila u emisijskim klasama EURO 4 i 5 i
- 2.28 centi za tonski kilometri do tarifne kategorije 3 / vozila emisije klasa EURO 6.
Osim toga, u Švajcarskoj teška vozila moraju imati godišnju vinjetu, cena zavisi od kategorije vozila, njegove težine i trajanja boravka na teritoriji zemlje. Putovanje kroz sledeće tunele podleže posebnoj naknadi:
- Furka, na ruti Realp - Obervald,
- Grand St. Bernard,
- Lotschberg, na putu Kandersteg,
- Goppenstein,
- Lotschberg, na putu Kandersteg – Iselle
- Munt la Schera, povezujući Zernez iz Livigna (Italija).
EETS - European Electronic Toll Service
EETS je usluga koja omogućava elektronsko naplatu putarina za teška vozila u okviru Evropske unije. Zahvaljujući novom rešenju vozači će moći slobodno voziti širom Evrope, a jedna interoperabilna kutija će naplaćivati autonomno u jednoj valuti. Više neće biti neophodno imati nekoliko uređaja, da se kupi vinjeta ili da se vrati u red ispred kapija. Sva plaćanja će biti izvršena na jednom računu od izabranog operatera. Evropska putarina je neobavezna prevoznik će moći da odluči kako želi da koristi ovu opciju u područjima gde postoje elektronski putarinski sistemi. On će takođe izabrati dobavljača sa kojim će potpisati ugovor.
Rešenja za EETS Kompanije
T-Sistems, Daimler AG i DKV Euro Service su udružile snage u pripremi EETS-a. Njihova kutija je u namenjena naplati putarina širom EU. Korisnici će moći sami da instaliraju uređaj i prenose ga između svojih vozila (veza će biti moguća pomoću funkcije Plug and Play bez potrebe za instaliranjem uređaja u specijalizovanim radionicama. Pored toga, moguća je onlajn prijava i bežična konfiguracija.
Drugo rešenje u sistemu EETS nudi operater UTA. Aparat ove kompanije će raditi u sedam zemalja, u Austriji, Italiji, Belgiji, Španiji, Francuskoj, Portugalu i Poljskoj. Operator najavljuje da će uređaj biti na raspolaganju krajem prvog kvartala, dok će u drugoj polovini 2018. godine biti proširen obim i uključiće nemačke autoputeve. Godinu dana kasnije, Mađarska i Slovenija će se pridružiti sistemu.
Vialtis Telepass SAT je pokrenuo uređaj koji pokriva zemlje poput: Francuske, Španije, Italije, Austrije, Belgije, Portugala i Poljske. Kompanija planira da proširi obim rafa svog uređaja na Nemačku, na jesen 2018. godine.
Kompanija Shell je takođe predložila rešenje sa karticama EuroShell flote, koje će moći da se koriste u sedam zemalja: Francuskoj, Španiji i uskoro Belgiji, Portugalu, Austriji, Italiji i Nemačkoj (tunel Herren).